Matbloggtoppen

fredag 1. oktober 2010

Noe som varmer en kald høstkveld!


høsten er plutselig over oss. fram med de gode varme jumprene og på med støvlene. det er igrunnen litt koselig med høsten og alle fargene rundt om kring, men jeg må ærlig inrømme at jeg foretrekker når tempen går over 20 grader.

jeg husker ikke om det var i VG eller Dagbladet, men jeg kom plutselig over en oppskrift på en god varm høstdrikk som er laget av Jan Vardøen. den skal visst kurere det meste som hoper seg opp nå når høstdepresjonene stepper inn ;)

du kan velge selv om du vil ha alkohol i eller ikke, men velger du uten så bør du ha mer vann i. og vær så snill og ikke gjør det jeg klarte. glasset mitt hadde fortsatt såperester etter oppvaskemaskinen, det smakte ikke særlig godt! blærk!

så sørg for at du har gode råvarer og ett helt rent glass uten såpe, så får du en kjekk kosekveld! under teppet eller foran peisen? dette funker overalt!





HØST TODDY

til 1 glass

2/3 glass vann
saften av 1 sitron
2 ss honning, helst mørk av kastanje
1 nellikspiker
1 stjerneanis
rom

varmes opp. tilsett rom når det begynner og ryke fra gryten. DET SKAL IKKE KOKE! da forsvinner alkoholen ;)
drikk, drikk!





Fakta om...

Stjerneanis er utbredt i nordøst-Kina. blir også kallt kinesisk stjerneanis for at den ikke skal forveksles med den japanske stjerneanisen som er giftig. krydderet som brukes er fra frukten på planten. planten brukes mye i det kinesiskle kjøkken og inngår som ett av di kinesiske femkryddrene. det blir også brukt i sørøst asia og indonesia. stjerneanis blir mye brukt som medisin, ofte i te. viss du tygger frøene så skal det virke godt på fordøyelsen og det skal hjelpe mot kolikk og revmatisme. stjerneanis har en fin smak av anis, en lakris lignende smak.






6 kommentarer:

  1. hihhih! det såg gooodt ut:D nam nam! det må me og ha ein gang syns eg;)

    SvarSlett
  2. når du komme på tebesøk en kveld så kan me laga d :) d va veldi godt! sånn typisk drikk så me lige ;) kosikos!!!!

    SvarSlett
  3. kan eg og få???? :)
    veldig bra innlegg, nesten så eg glede meg t høsten :)

    SvarSlett
  4. ja d kan du :) høsten e komt for fullt her vertfall :P blåste nesten av veien i går...

    SvarSlett
  5. gu, ja, den vinden savne eg ikje! Her e me jo nedi en dal å ingen tilgang t kystlinje, så me sleppe d mesta av sterke vind. Men t gjengjeld så hørre me godt når d tordne å lyne :-S

    SvarSlett
  6. off... d vil eg helst ikje oppleva! håpe ikje d lyne når eg komme ner vertfall!!!

    SvarSlett