Matbloggtoppen

mandag 16. august 2010

Vårruller med en ny vri!

Jeg bare elsker vårruller! det er helt fantastisk. også har jeg en thailandsk tante som lager noen helt supre noen. men her en dag ville jeg prøve og lage dem selv. jeg hadde ingen oppskrift, jeg bare kjøpte det jeg trodde skulle være i dem og satte igang! de ble jo helt fantastisk gode. så nå har jeg en hel hau med vårruller i fryseren.
jeg hadde en del vårrulldeig igjen da jeg var ferdig, så da fant jeg ut at jeg måtte prøve noe nytt. hadde hatt taco dagen før og fikk litt rester. så jeg laget rett og slett tacoruller av resten. alltid kjekt og eksperimentere litt.
her får dere oppskriftene på både vårrull og tacorull. ENJOY!




VÅRRULL

ca 30 stykk

1/3 hodekål i tynne strimler
6 gulrøtter i tynne strimler
1 pose (200gr) kokte og nedkjølte glassnudler
400 gram svinekjøttdeig, finhakkes og stekes
2 ss soyasaus
pepper
hvitløk
30 stk ferdig vårrulldeig (fås kjøpt på utenlandske butikker)
1 boks eller bønnespirer
2 egg som brukes til lim

bland allt sammen i en bolle. ha 2-3 ss med fyll på deigen og rull de sammen. lim deigen sammen med pisket egg. de ferdige vårrullene stekes i frityr eller i en panne med olje som dekker vårrullene halvveis, til de er gyldne. de kan også fryses, helst rå. serveres med salat, ris og gjerne en god søtsur saus til.


TACORULL

ca 30 stykk

400 gram kjøttdeig, finhakket og stekt med tacokrydder
2 bokser mais
1 rødløk i små terninger
reven ost
1 boks salsa
1 paprika i små terninger
30 stykk vårrulldeig
2 egg som brukes til lim

her er det best og ikke blande ingrediensene først, men heller ta dem på seperat. det kan være best og droppe salsaen og heller ha den ved siden av, den kan bli for bløt og vil ødelegge deigen, men det funker vis du ikke har for mye å prøver og unngå at det kommer for nær vårrulldeigen. ha 2-3 ss med fyll på deigen og rull de sammen. lim deigen sammen med pisket egg. de ferdige vårrullene stekes i frityr eller i en panne med olje som dekker vårrullene halvveis, til de er gyldne. de kan også fryses, helst rå.
serveres med mexicansk ris, rømme, salat og guacamole.



HVORDAN BRETTE RULLEN

forsiktig riv lagene med deig fra hverandre, de kan ofte henge litt godt fast i hverandre. pass på og dekke til de du ikke bruker, slik at de holder seg fuktige.
legg fyllet på deigen diagonalt. ta det ene hjørnet av deigen og fold over fyllet slik at det blir dekket.
pensle kantene med pisket egg for at kantene ikke skal løsne under steking.
fold kantene inn mot midten og rull den sammen.









4 kommentarer:

  1. Nommi!! Såg godt ut me hjemmelaga våruller!:D det vil eg og prøva!
    kan meg å deg laga samen ein gang kanskje, så du kan visa meg?;)

    Kos!

    SvarSlett
  2. ja d kan me :D så kooos! neste tirsdag?? eg kan ikje før ser d ut som :P

    SvarSlett
  3. åh! helledussen, eg kan jo ikkje neste tirsdag ;) endre sin bursdag vett du :P

    SvarSlett
  4. ÅJAAAA!!! d visste eg jo ;)
    ka dag passe for deg då??

    SvarSlett