Matbloggtoppen

søndag 22. august 2010

Pastasalat med tunfisk

dette er en hjemmesnekkra oppskrift på en veldig god pastasalat! pasta er jo en stor favoritt og veldi enkelt og tilberede. jeg regner rundt 3 dl pasta penne til meg selv, men det kommer også litt ann på hvor stor pastaen er. er det makaroni jeg skal ha, trenger jeg ikke mer enn rundt 2 dl. koketiden står somregel på pakken, men den er rundt 8-10 min.


PASTASALAT MED TUNFISK

1 person

3 dl pasta penne*
1/3 rødløk i små terninger
3 ss mais
1/2 boks tunfisk
rømmedressing

kok pastaen al dente* og kjøl den ned i kaldt vann. ha pastaen over på en tallerken og strø over rødløk, mais og tunfisk i passe biter. toppes med dressing eller ha den ved siden av i en liten skål.


RØMMEDRESSNG

1,5 dl rømme (ca 1/2 boks)
1 ss finhakka mynteblader
1 fedd finhakka hvitløk
1 skvett sitronsaft
salt og pepper

ha alle ingrediensene i rømmen, smak til med salt, pepper og sitronsaft. la den stå kjølig i 10-15 min. passer godt til pasta med kylling, kalkun og tunfisk.




FAKTA OM...

*Pasta penne. dette er en av mange former som pasta kan ha. delv om alle er laget på samme måten er formen forskjellig. noen med fyll, noen små andre lange.
pasta penne eller pastarør som det kalles i norge, er formet som en hul sylinder og endene er kuttet diagonalt. Penne som er riflet kalles penne rigate. penne som er glatte kalles penne lisce.

*Pasta al dente menes med at pastaen skal være kokt så lenge at den er myk nok til å spises, men fast nåkk til og gi motstand når den tygges. Al dente er et begrep som betegner konsistensen på pasta som har fått riktig koketid. Uttrykket brukes tilsvarende for grønnsaker. det er dette som anses for å være den korrekte måten å koke pasta på.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar