Matbloggtoppen

mandag 23. august 2010

Enkelt og greit...

jeg har en tendens til å bare skrape sammen noe når jeg ikke gidder å handle. denne mandagen var en sånn dag. det er jo noe som jeg alltid har i hus, sånn som for eksempel pasta, ris, poteter, rømme, rødløk og tomater, diverse krydder og småting. og så har jeg alltid noe kjøtt jeg kan dra frem fra fryseren.

i dag ville jeg ha noe med karri. jeg elsker asiatisk mat. de har så utrolig mange gode smaker. mye mer enn du får på kinasjappene, hehe. siden jeg allerede hadde valgt ut krydderet karri var det ikke vanskelig og forstå at d ble kylling og ris, det er jo sååå snadder. her får du oppskriften på det jeg skrapet sammen idag. er super enkelt og du trenger ikke mange ingredienser. jeg vil jo selvfølgelig si at det smaker mye bedre om du har grønnsaker til. men det hadde jeg desverre ikke denne dagen. jeg ville brukt paprika, vannkastanjer, brokkoli og kansje gulrøtter. vel bekomne :)


KYLLING OG RIS MED HJEMMELAGET KARRISAUS

1 person

1 kyllinglår
kokt ris til 1-2 personer (det står på pakken hvor mye)
koriander
chilli
salt
pepper

kryddre kyllingen med koriander, chilli, salt og pepper. stek den brun på hver side og tilsett vann til det dekker halve kyllingen. la dette koke under lokk i 20 min. vannet vil nåkk bli noe redusert, da tilsetter du bare mer. nå har du en fin kraft til og bruke som basis i sausen du skal lage. serveres med kokt ris.


KARRISAUS

3 dl kyllingkraft
salt
pepper
1 fedd finhakket hvitløk
1 ts karri
2-3 ss rømme
maizenna

smak kraften til med krydder. bruk maizenna til og gjøre sausen til den tykkelsen du vil ha. tilslutt tilsetter du litt rømme. ikke la sausen koke etter at du har hatt i rømme.




FAKTA OM...

det er ikke mange som vet at karri faktisk er ett krydder sammensatt av flere krydderier. her har jeg funnet litt fakta om karri for anledningen.

Karri er en krydderblanding som består av mange meget sterke og aromatiske kryddere. gurkemeie, pepper, koriander, cayennepepper, muskat, ingefær, kanel, kryddernellik, sennep, spisskummen m.fl. Karri er en av de vanligste krydderblandingene i verden og stammer fra det indiske kjøkken.
Ordet karri er opprinnelig tamilsk og betyr simpelthen saus.

den karrien jeg bruker hjemme består av gurkemeie, bukkehornskløver, koriander, chillipepper, nellik og dill.









2 kommentarer:

  1. så flinke du va!:D såg godt og enkelt ut!;) du e flinke å skrapa samen mat så du seie du!:P
    sko hatt din fantasi!:P

    SvarSlett
  2. hihi... takk :D allti kjekt å få bra feedback ;)
    når me ikje har så møje å rutta me så e d viktig å kunne skraba samen någe av d lilla eg har, haha ;)
    men så har eg jo den fordelen at eg har gått kokkeskolen, så eg vett ke krydder eg kan bruka t ka å sånnt, kjempe nyttigt!!

    SvarSlett