Matbloggtoppen

fredag 13. august 2010

Fredagskos!

I dag gikk fra å være en regnfull, men kjekk dag til og bli en vond og solfylt dag. sliter med migrene av og til, og i dag ble den dagen. har fått lite søvn i det siste og det gjorde nåkk utslaget i dag. etter noen urolige timer på øyet laget jeg meg en god middag som jeg gjerne vil dele med dere. jeg gjorde det enkelt i dag og laget ikke helt hjemmelaget, men litt hjemmesnekkra måtte jeg jo ha ;)

MARINERT SVINEFILET MED BÅTPOTETER OG KÅLSALAT

Jeg fikk kjøpt meg 6 pakker med marinert svinefilet hos Kiwi her om dagen. de har det geniale God Helg tilbudet sitt hver helg. da fikk jeg jammen meg fyllt opp fryseren min. jeg hadde frosne båtpoteter og Toro sin peppersaus til, men jeg kan jo ikke lage hjemmelaget hele tiden. du skal få oppskriftene mine på dette fordeom.
kjøttet steker jeg bare noen få minutter på hver side (biffen min var ganske tynn).

BÅTPOTETER
kutter opp poteter i passe store biter. jeg regner 2-3 poteter per person, men det er ofte ganske varierende fra person til person. jeg gir dem ett oppkok på noen minutter og har dem i kaldt vann etterpå. tilsetter salt, pepper, olje og evt andre krydder jeg måtte ønske. så steker jeg dette til de er gyldne og fine.

PEPPERSAUS
her lager jeg bare vanlig brun saus. smelter smør og har i hvetemel. like deler av smør og mel. bruner dette litt før jeg sper med kraft etter ønske. la det koke opp mellom hver gang du sper. for og få en fin brun farge kan sukkerkulør brukes. og om du ikke vil lage saus med mel kan du koke opp kraft og jevne det med Maizenna.
for og få det til og bli en peppersaus så tilsetter du hele korn med pepper, gjerne en mix av forskjellige pepper. smak til med salt og litt malt pepper. det blir en ekstra god saus vis du har i litt fløte eller rømme/crème fraiche mot slutten av koketiden.

KÅLSALAT À LÀ MARIANN
kutt kål i tynne strimler, tilsett rømme og smak til med sitron, salt og pepper. denne laget jeg bare på sparket av rester i kjøleskapet. du finner mangen oppskrifter på nettet av kålsalat eller coleslaw som det også heter. min ble kjempe god og passet ypperlig til middagen min


TILBEHØR
av og til liker jeg og pynte litt ekstra. jeg stekte en halv tomat med salt og pepper. NAM! og litt rødløk ved siden er ikke noe jeg sier nei til. jeg er også veldig glad i mais, og synes det er veldig godt og krydre maisen med salt, pepper og grillkrydder og svisje det litt på pannen med smør. det funker også å steke det i sjyen som blir igjen etter biffen. dette er to ting som pynter litt på tallerkenen

Bon appetitt

XxX Mariann


Kålsalat à là Mariann


ferdig middag



6 kommentarer:

  1. Jeg fikk DØDSLYST på kålsalat nå, seriøst. Kommer helt sikkert til å lage noe slikt en gang snart slik at jeg får prøvd d. Btw, love the new header! Klem <3

    SvarSlett
  2. d e skamgodt! eg lagde en veldi enkel versjon då. men d funke når du ikje gidde stressa me alle ingrediensene.

    takk <3 headeren fekk eg veldi go hjelp av Monica t å laga. hu blei e meg å persillen på fotoshoot ;) hehe

    klem

    SvarSlett
  3. Den dr kålsalaten har eg aldri verken sett elle hørt om, men den ska prøvas :D

    Eg har ett ønske om steg for steg rygjabø fiskasuppa eg, så d syns eg du burde laga deg snart :P

    http://gluggen.blogg.no
    (På steffen sin brukar:P)

    SvarSlett
  4. ja d va jo en eg bare smellde samen her hjemma, veldi enkel :)

    eg sga få tak i oppskriftå! så sga eg laga steg for steg t deg Astri :)) glede meg allerede, den e kanoooooon digg!

    SvarSlett