Matbloggtoppen

mandag 16. august 2010

En god frokost gjør starten på dagen litt bedre

Jeg er ingen stor fan av frokost. jeg spiser bare frokost viss jeg er på hotell, lager noe digg hjemme eller får det servert! er rart det der, men sånn er det.
Det sier seg selv at om morgenen trenger kroppen påfyll av energi for å fungere. Men at det skal være vanskelig å konsentrere seg, og både humør og arbeidslyst kan bli dårlig hvis du dropper frokosten, er jeg ikke helt sikker på stemmer. jeg spiser somregel ikke før det har gått rundt 2-3 timer etter at jeg har våknet. sånn har det alltid vært. jeg er rett og slett ikke sulten, og ser ingen grunn til og presse i meg mat heller.
Det skal visst være dagens viktigste måltid, men jeg merker ingen forskjell på om jeg spiser frokost eller ikke. kan verken si jeg har dårlig humør eller dårlig arbeidslyst?
dette er sikkert veldig individuellt og for all del må dere spise frokosten deres. men jeg klarer meg fint uten :)

her om dagen laget jeg meg en veldig god frokost! men det skal sies at jeg hadde vært våken noen timer før den ble lagd og konsumert, men d gjorde starten på dagen litt bedre. som vanlig var det ingredienser jeg bare plukket ut av kjøleskapet og mikset sammen. en slags reste omelett. men det er det som er så kjekt med omelett, du kan ha i hva som helst bare det er egg i den.


OMELETT

1 person

2 egg
3 skiver strimlet bacon
noen ferske koriander blader
pepper
1/2 tomat i skiver
1/4 rødløk i skiver
chilli
litt reven ost
1 ss soyasaus

pisk eggene lett og tilsett krydder og soyasaus. siden soyasaus er ganske salt fra før av, så dropper jeg saltet. stek bacon og rødløk i smør og hell over eggene. legg tomat og ost på toppen. la det steke på svak varme slik at omeletten blir gjennomstekt uten at den svir seg. når eggene på toppen har stivnet er den ferdig. serveres med brød og kansje en liten salat.















eggerøre er en fin ting og lage. det passer liksom til så mye! jeg er veldig glad og ha det ved siden av laks, bacon og skinke. men den er aller best varm med majones på! jeg får vann i munnen av og tenke på det. har lagt ved en enkel oppskrift som jeg er veldig glad i og bruke selv.


EGGERØRE

1 person

2 egg
en skvett fløte, melk eller vann
1 ss smør
paprikakrydder
salt
pepper

pisk dette sammen. du kan eventuellt bruke andre krydder, her kan du velge det som måtte passe deg. det meste går ann og bruke. hell røren over i en middels varm panne. bruk en stekespade og lag hull i røren og skyv den inn mot midten og tilbake igjen. den skal ikke bli stekt, bare varm og halvstiv.


Her har jeg laget meg en god frokost. eggerøre med ferskt rundstykke, tunfisk og en enkel salat



3 kommentarer:

  1. eg blir solten av å holda på me dette her greiene :P

    SvarSlett
  2. så skamgodt ut, jeg er enig med deg ang. frokost, ikke mye spennende å glo inn i et kaldt kjøleskap, når du nettopp hat stått opp:)

    SvarSlett
  3. heilt sant! e ingenting så vil ner, uansett koss møje en prøve :)

    SvarSlett