Matbloggtoppen

mandag 9. august 2010

Jakten på den perfekte persille

Jeg må da få til ett litt finere utseende på bloggen min fant jeg ut! men etter utallige forsøk på og finne det perfekte bildet på nettet så ga jeg opp. jeg vil jo helst bruke egne bilder, men jeg har verken kreativiteten eller kamera til dette. heldigvis har jeg en super venninnde, Monica, som vil hjelpe meg med og finne den perfekte persillen og ta bilde av til bloggen min. så nå bærer det ut i butikken for og kjøpe persille. kan jo ikke ha bilde av basillikum når bloggen heter Lille Persille??

PERSILLE

Det finnes to typer persille: Kruspersille og bladpersille. Smaken er ganske lik, selv om kruspersille er en anelse mildere. Kruspersille er vel den mest kjente av alle urter i Norge. Den har en sterk grønn farge og er sprø og spenstig. Bladpersille har glatte, taggete blad som er litt mindre sprø. Persille brukes ofte til pynt, men bruk den som en smakssetter som andre urter, da persille fremhever andre smaker når den kokes. Prøv persille i sauser, marinader og wok!

Persillen er svært rik på en rekke næringsstoffer: Kostfiber, vitamin A i form av betakaroten, folat, vitamin C, jern og kalium. I tillegg er den en god kilde til vitamin E og kalsium. Derfor kan vi godt kalle kruspersillen en supermatvare!
Kruspersille brukes i store mengder i enkelte arabiske retter, og da er den så absolutt en flott kilde til en rekke næringsstoff. Kostfiberet sikrer at tarmene får noe å jobbe med, og at tarminnholdet passerer raskere og forblir mykt. Dette beskytter mot utposninger, hemorroider og kreft i tarmen. Kostfiber kan også binde til seg kolesterol og frakte det ut av kroppen.

Kilde: Bama.no



XxX Mariann

3 kommentarer:

  1. så herligge start, glede meg te fortsettelsen <3

    SvarSlett
  2. Så flott Marianne! Gratulere med ny blogg som virke både bra og intressant! Ska selvfølgelig følga med!!!

    SvarSlett
  3. takk sga dåkke ha :D blir fort hekta merke eg! kjekt at dåkk vil fylla me!!

    klem

    SvarSlett