Matbloggtoppen

torsdag 19. august 2010

Jani på middagsbesøk

Jeg har en helt spesiell venn som heter Jan Ivar! vi har vel kjent hverandre hele livet. har alltid gått godt i lag og funnet på mange gøyale ting sammen gjennom årene som har gått! han inviterte seg selv og heldigvis passet det, kjempe koselig siden vi begge alltid er så opptatt med andre ting. jeg inviterte så på middag. fikk fersk makrell av min kjære sjef Lilleba og det måtte jo jeg kunne klare og lage noe mat utav! Jani er jo nesten like glad i fisk som meg, så jeg visste det ville bli en positiv overraskelse! etter en god middag fikk vi drukket litt te og snakket om laust og fast akkurat som i gamle dager.
















STEKT MAKRELL

til 2 personer
150-200 gram ferdig sløyd og filletert fisk per person
gulrøtter
rømme
hvetemel (kan droppes)
salt
pepper


vend fiskefiletene i mel som er tilsatt salt og pepper. stek fisken noen minutter på hver side til de er gyldne. ha noen spiseskjeer rømme mot slutten, så har du en fin saus til. det er også låv og ha en klatt rømme ved siden av på tallerkenen ;)
skrell gulrøttene, rasp dem opp og ha dem til fisken.


HJEMMELAGET POTETSTAPPE

5-7 poteter, alt etter hvor store de er
salt
pepper
smør
evt en skvett fløte



skrell og kutt opp potetene i terninger. kok dem til de er møre. bruk en sleiv og rør inn salt pepper og smør. vis du ikke vil ha klumper kan du kjøre stappen i en foodprosessor ol. jeg liker den best med litt klumper i. ha eventuellt en skvett fløte i tilslutt, men det er ikke nødvendig.







3 kommentarer:

  1. Så kjempegodt ut!:D Flink du e!

    SvarSlett
  2. fy søren e d besta eg har smakt på lenge. sjølfiska fisk e heilt fantastisk!!!!

    SvarSlett