Matbloggtoppen

torsdag 26. august 2010

Middag ved Sola Strand hotel


i anledning at Mirijam flytter til utlandet bestemte vi oss for og samle hennes del av familien til en bedre middag :) jeg foreslo Sola Strand hotel. det er ett flott spahotel i Sola kommune litt utenfor Stavanger, rett ved flyplassen. har jobbet som ekstrahjep her lenge, men aldri hatt en bedre middag her, så dette er noe jeg har gledet meg til! og gjett om det var verdt og glede seg til. vi ble mottatt med en veldig god service, selv om det var mye og gjør for servitørene denne søndags kvelden. jeg kjente ikke servitørene så jeg kan heller ikke si at vi fikk bedre service "bare fordi jeg jobber der". maten var utmerket og noe av det beste jeg har smakt. en riktig stor fest for smaksløkene mine :)

vi var da elleve stk som spiste, og det ble konsumert mye forskjellig fra menyen. vi koste oss en hel hau alle mann! så her anbefaler jeg virkelig og gå. eneste minus er at det er ganske dyrt, men du får virkelig hva du betaler for!! denne kvelden fikk en sekser på terningen fra meg altså :))


Mirijam, Tor og meg valgte den ferdige menyen ved det flotte navnet "den Historiske Menyen". Sola Strand Hotel har komponert en egen treretters historisk meny basert på førsteklasses råvarer og inspirert av norske mattradisjoner. den besto av følgende:

Forrett

Hotellets fiskesuppe
-Vår populære fiskesuppe med reker fra Jærens Rev, blåskjell og laks fra Ryfylkefjorden og grønnsaker Julienne.

Hovedrett

Indrefilèt av lam
-Klosterlam med sesongens Jærgrønnsaker, potetpuré og sennepsaus.
Klostergarden er nærmeste nabo til Utstein Kloster, Norges eneste bevarte middelalderkloster. Selve Klosteret ble oppført rundt år 1200, og det er på denne historiske grunnen det blir produsert det kanskje mest smakfulle og møre lammekjøttet i landet

Dessert

Bakte epler fra hardanger
-Bakte saftige og smakfulle epler fra Hardanger med mandelfyll og kanel



og her er det som resten av gjengen spiste
Forretter

*Gratinert sjøkreps med spinat
*Suldalsskinke med aprikoskompott, brødkrutonger, asparges, pinjekjerner og fetaost

Hovedretter

*Reinsdyrfilet med kremet sopp, rosenkål, pastinakk og tyttebær
*Fiskesymfoni av laks og steinbit. Serveres med gulrøtter, brokkoli, hvitvinssaus og Amandinepoteter
*Baconbiff. Indrefilet av okse surret med bacon. Serveres med sauterte grønnsaker, rødvinsaus og timianbakte poteter
*Osteburger. Serveres med salat, bacon, coleslaw og pommes frites

Desserter

*Crème Brûlée
*Konfektkake
*Tiramisù
*Eplekake

de fleste servert med is og kaffe




1 kommentar: