Matbloggtoppen

tirsdag 7. september 2010

Saftig hjemmelaget hamburger

først av alt må jeg bare beklage at det har blitt litt lite blogging den siste uken. har vært så mye, men det vil jeg ikke gå inn på :)

her får dere oppskriften på det jeg laget meg som kos en fredagskveld.
jeg synes det er så mye bedre og lage burgeren selv. jeg bruker kjøttdeig og tilsetter det krydderet jeg vil ha. jeg har faktisk ikke mer enn det i, synes ikke det er behov for noe bindemiddel sånn som potetmel. sålenge jeg rører det godt sammen og lager en kjukk og saftig burger går det greit! pass på at du steker burgeren sakte, så blir den ikke rå inni og svidd på utsiden. mens den steker gjør du klar det du vil ha til. her velger akkurat det som passer deg best. jeg laget meg en god hvitløksdressing til og ha på, og så kjøpte jeg ekte burger ost som jeg synes er helt fantastisk på burger! ved siden av er det godt og ha pommes frites. istedet for hamburgerbrød bruker jeg heidevegg. det synes jeg snaker mye bedre :)


HJEMMELAGET HAMBURGER

1 stk

1 heidevegg
150 gr kjøttdeig
salt
pepper
1 fedd hvitløk
chilli
salatblader
3 skiver agurk
2 ringer paprika
2 skiver burgerost
2-3 løkringer
2 tomatskiver
2 ss mais
1 ss dressing

bland salt, pepper, hakket hvitløk og litt chilli inn i kjøttdeigen. dette skal bli en fast deig. form den slik du vil ha den. jeg liker den tykk.
stek den på middels varme 3 min på hver side. du kan skjære litt i den for å se om den er gjennomstekt. mens burgeren steker gjør du klart tilbehøret og legger det oppå heideveggen som du deler i to såklart. ha osten oppå burgeren når det er ca 1 min igjen av steketiden.




HVITLØKSDRESSING

2 dl seterrømme (du kan også bruke vanlig rømme, creme fresh, kesam eller yoghurt naturell. allt etter din egen smak)
1 dl majones (kan droppes)
3-4 fedd hvitløk
pepper
litt finhakket persille
litt sitron

hakk hvitløken og ha i sammen med majones og rømme. smak til med pepper, persille og sitron. kan brukes til det meste. er veldig god på hamburger, retter med laks og til biff.


POMMES FRITES

1 person

2 store poteter
stekeolje
salt

du kan velge om du vil ha skallet på eller ikke. kutt dem i strimler, ikke la dem bli for tynne, det er godt når det er litt og tygge i. til vanlig ville jeg gjordt slik jeg lærte på skolen. og blanchere/forvelle potetene først for så og fritere dem i olje. men jeg har lært noe nytt, ett kjempe greit triks som gjør dem helt fantastiske! ha potetene i en gryte og hell over olje slik at potetene blir dekket. så koker du dette opp. hele kokeprosessen tar rundt 20-25 minutter. du ser når de er blitt gyldne, da er de ferdige.
denne prosessen gjør at de blir kokt først for så og bli friterte, så da slipper du stresset med og blanchere potetene først. og nei, de tar ikke til seg mere fett med denne prosessen!
når de så er ferdige, ta dem ut med en hullsleiv og tørk dem på rist eller i ett håndkle.




FAKTA OM...

pommes frites eller chips som de blir kallt på østlandet, er poteter som er skåret i staver og fritert i olje. denne populære retten kommer oprinnelig fra Belgia. Pommes frites inneholder den mest usunne fettsyren, mettede fettsyrer.
navnet pommes frites kommer fra Frankrike, "pommes de terre frites", som rett og slett betyr stekte poteter.



Og blanchere/forvelle noe er en måte og tilberede mat på. men råstoffet må somregel viderebehandles for og kunne spises. Grunnen til at mat blir blansjert er at bitterstoffer i maten skal forsvinne.
kok opp rikelig med vann, ha i det som skal forvelles og la det fosskoke noen få minutter, for så og kjøle det ned igjen. her gjeller det og få en så rask nedkjøling som mulig.

fritering er en metode for tilbereding av varm mat i varm olje. oljen skal ha en temperatur på mellom 160 og 180 grader. det meste kan friteres, men noe av maten bør blancheres før det friteres. råvaren som friteres skal være fullstendig dekket av olje under hele kokingen.





6 kommentarer:

  1. så steingodt ut, går ut ifra at den dressingen holder hele uken, he he, vi fikk ikke sett det ferdigge bildet, med chipsen, desverre, den stod fast:)

    SvarSlett
  2. d va kanongodt og!! ja du vett godt koss lenge an holde du ;) hihi...
    det siste bildet va bare bilde av litt pommes frites, ingenting spennande egentli, hehe

    SvarSlett
  3. Supergodt me hjemmelagd burger! Eg har ein aen oppskrift på d eg bruke, kanskje eg legge d ut eingang;p Hihi.. Men ellers, savne et bilde av de ferdige pomfriene!
    Flink du e Mariann :D <3

    SvarSlett
  4. jamen eg lagde ikje pommfri t burgeren min den dagen ser du! så deffor har eg ikje bilde av di :P men når eg lage di neste gang så sga eg ta bilde å oppdatera.

    ja du må legga ut oppskriften monica!!

    SvarSlett
  5. Den såg GOE ud, men koffer bruga heidevegg istede for vanlige burgerbrød??

    SvarSlett
  6. fordi eg jobbe i bakeri og d e lett tilgjengeligt for meg :P dessuten syns eg d smake bedre og så vett eg di e ferske. hehe.. enkelt og greit :D

    SvarSlett