Matbloggtoppen

mandag 20. september 2010

Fårikålens dag

den 24 september er det fårikålens dag. det er nå høysesong på norsk lam, så da benytter jeg anledningen til og legge inn min oppskrift på fårikål. den er vel egentlig ganske lik over hele landet, og kan vel regnes som det enkleste det går ann og lage. ødelegger du fårikålen, ja da har du gjordt det store ;)

her en dag inviterte jeg min kjære mor og min elskede mormor på middagsbesøk. da fallt det helt naturlig for meg og servere fårikål og så fikk de min fantastiske nektarinterte til dessert. for vi elsker det!
her får du oppskriften og jeg håper det gir deg lyst til og prøve det selv hjemme. det er super enkelt og er like godt både neste og dagen etter det igjen!



FÅRIKÅL

til ca 6 personer

1 stk hodekål
1 kg fårikål kjøtt (det skal visst være sau/får men det funker like godt med lam)
hel pepper
salt
hvetemel
vann

kutt kålen i passe store stykker. legg først kål, så kjøtt, litt hvetemel, salt og pepper lagvis i en stor gryte. hell på vann til det dekker 3/4 av gryten. ha på lokk og kok opp. det skal ikke koke men trekke i ca 2 timer eller til kjøttet løsner fra benet. kan godt serveres med kokte poteter, men jeg liker det uten.







2 kommentarer:

  1. Det var veldig kjekt å bli invitert på fårikål hos Mariann, det smakte veldig godt, og den fantastiske nektarinterten var bare helt nydelig.
    Tusen takk for en flott matopplevelse Mariann :)

    SvarSlett