Matbloggtoppen

mandag 13. september 2010

Avokado



Tidligere har jeg ikke vært særlig fan av avokado. grunnen til det er vel at jeg rett og slett ikke har gitt den en sjanse, men etter og ha smakt min venn Christines nydeligge guakamole, så har jeg virkelig blitt en stor fan av det.
når jeg lager guakamole så gjør jeg det enkelt og greit.


MARIANN'S GUAKAMOLE

til dette får du en god skål med guakamole

2 godt modne avokado, de bør være litt myke når du kjøper dem
1/2 boks rømme
salt
pepper
hvitløk
chilli

del avokadoene i 2 og grav ut kjøttet. mos dette og tilsett rømme. smak til med krydderet.
passer perfekt til mexicansk mat, men passer også ypperlig som tilbehør til kylling.




KYLLINGLÅR MED AVOKADOSALAT

2 pers

3 stk grillet kyllinglår
1 ss majones
1/2 ss ravigottesaus
1/2 beger crème fraîche eller rømme
1 ss limesaft
salt og pepper
1 stk flådde, hakkede tomater
1 stk avokado i biter
1 fedd hvitløk
1/4 stk finhakket chili
1 1/2 ss frisk koriander hakket



kryddre kyllingen med salt, pepper og kansje litt koriander og ha på litt smør. Varm kyllinglårene i ovn ved 200 grader i ca. 15 min. til de er gjennomvarme.
Bland sammen majones, ravigottesaus og rømme/crème fraîche og smak til med lime, salt og pepper. Ha i tomater, hakket avokado, hvitløk, chili og koriander. Server kyllinglår og avokadosalat sammen med brød.



RAVIGOTTESAUS

denne fås kjøpt i butikken, men kan også lages hjemme. det er en fransk gulfarget, syrlig, sennepsbasert saus som passer best til kylling og fisk.



2 ss hvitvinseddik
4 ss solsikke eller maisolje
2 ss extra virgin olivenolje
1 ts fransk sennep
1 egg
2 ss hakket frisk kjørvel
salt og pepper

Hardkok egget. Bland den kokte eggeplommen og sennep som base for sausen. Rør inn eddik, olje, salt og pepper.
Finhakk kjørvel og bland inn like før servering. Får du ikke tak i kjørvel, kan både frisk flatbladet persille eller timian erstatte den





Fakta om...

Ordet avokado stammer fra nahuatl-ordet ahuacatl, som faktisk betyr testikkel, hehe. Spanjolene endret det til avocado, som er et gammelt ord for advokat.
Avokadofrukten er botanisk sett et bær og er rund/pæreformet med en sten i midten som er på størrelse med en golfball. skallet er ikke spiselig, men fruktkjøttet har en nøtteaktig smak og er veldi rik på mange næringsstoffer som for eksempel B-vitamin, E-vitamin, K-vitamin og har et høyt innhold av fiber. den er også rik på kalium, folsyre og vitamin B6. I tillegg inneholder frukten pantotensyre, A- og C-vitaminer, magnesium, kobber, nikotinsyre, jern og sink. mange godsaker med andre ord. det er nokk derfor den er flitig ibruk i kosmetikkbransjen også. frukten er moden når skallet gir etter for ett svakt trykk, den skal altså ikke være hard, da må den ligge og modne noen dager.





6 kommentarer:

  1. oooh det såg namme naaam ut!:D du e jo fliiink! men det va sje någe bomba!
    må legga ut supeeerb marianns gryterett!:P

    SvarSlett
  2. JA! må få ut gryteretten min :P eg kan jo bruka bildene fra hytteturen! blei jo någen fine bilder av den flotte maten vår ;) hihi..

    bildene eg tar sjøl av maten blir jo kje akkurat så bra så alle andre sitt :P men eg jør mitt besta! maten va vertfall skamgo!!!

    eg lagde nektarinterte t dessert og, men den komme seinare. lage ett inlegg om butterdeig ser dåkke ;)

    SvarSlett
  3. Guagamole kan ver sinnsykt godt hvis du har din egen vri på d :D D fant eg og ut.
    me hakka løk, tomat, rømme og salsa i blandt aent (: D e og veldig godt te tacoen ;)

    Stine

    SvarSlett
  4. oh, kansje min e for enkel? :)) hehe... sga prøva å ha i løk og tomat neste gang. kansje eg må eksperimentera litt, hmmm :D elske d!

    SvarSlett
  5. I dag ska eg prøva meg på guacamole :-D glede meg!

    SvarSlett