Matbloggtoppen

onsdag 22. september 2010

Egg uten plomme?


jeg jobber somsagt i ett bakeri, og vi koker og bruker ganske mangen egg iløpet av en arbeidsdag. det går til horn med reker, salami, skinke, laks osv, vi lager eggerøre og bruker kokte egg i rekesalat og eggesalat.

her om dagen skulle jeg komme over noe som jeg vil tro nesten er ett lite under! jeg skrellte ett egg til og ha på ett horn med reker, men hvor er plommen? eggeskallet var helt og ikke sprukket så det kan ikke ha stukket av på noen måte heller... hvordan kunne dette ha seg? jeg har da sett egg med flere plommer i, men aldri med null plommer, nada... ingen!
vi ringte til leverandøren og de hadde aldri hørt om dette før. spurte også flere kunder som ble like overrasket som oss. det ble da ett veldig trist horn uten eggeplomme.
jeg har da altså ennå ikke funnet noen som har sett dette før, og finner heller ikke noe om dette på nettet.

så har du noengang funnet ett egg uten eggeplomme?



Fakta om...

Egg har vært en del av kostholdet vårt så lenge folk kan huske. det blir produsert en hel hau med egg for at vi skal kunne spise dem. fra små hønsehus til store anlegg med flere tusen høns i til og legge egg.
egg er en stor kilde til protein og cholin, og regnes som kjøtt i matpyramiden.

det brukes også egg fra andre fugler enn høns, som for eksempel and, struts og gås. det er også veldig eksklusivt med vaktelegg, som regnes som en delikatesse.
det blir også spist måkeegg, rogn fra noen fiskearter og rogn fra kråkeboller (som er det eneste vi mennesker spiser av kråkebollen)



så hvordan liker du egget ditt til frokost? :)







6 kommentarer:

  1. Hei!
    jeg har valgt å gi deg en "Beautiful blogger award"
    Synes du har en flott og spennende blogg å følge med på!
    Hvis du lurer på hva det er og hvordan dette funker kan du gå inn her og lese mer om det.

    http://alatariel-seregon.blogspot.com/2010/09/beautiful-blogger-award-til-meg-jippi.html

    SvarSlett
  2. stekt på begge siden å knust plomme! :-D elle en go omelett me masse godt i! mmm...

    SvarSlett
  3. det egget uten plomma såg faktisk ut så någe for meg altså:P e sje så glad i plommå me mindre det e bløtkokt egg:P hehe! flinke du!

    SvarSlett
  4. wow! eg elske plommå!!! helst smilende som på bildet (ikje Jimmy, men d andre ;)) med salt og smør på!

    vis eg sga ha speilegg så e d best å steika an på ei sia me lokk sånn at plommå e blaude og d e komt ei rosa hinna på plommå, namm <3 me bacon t!

    omelett e digg og eggerøra e heilt fantastisk på sjeva me majones på!!! nå blei eg solten


    har forresten fonne svaret på koffer egget mitt va uten plomma, men d sga eg laga ett eget innlegg om :D for d va ganske møje intressant eg fant :D

    klemmen og takk for award Evyyyy

    SvarSlett
  5. eg fekk jysla lyst på egg nå..!! kor lenge ska ett smiley egg koka?

    SvarSlett
  6. vannet ska koka når du har d oppi grytå. kok i 6 minutt. perfekt!!!

    SvarSlett