Matbloggtoppen

onsdag 15. september 2010

Butterdeig


butterdeig kan brukes til så mangt. alt fra småretter til middag og dessert. du får kjøpt ferdige frosne deiger i butikken. ferdig stekte skjell, bunner og annet får du kjøpt på de fleste bakerier. jeg er ikke særlig gla i og lage butterdeig selv, så derfor er det så genialt at en får kjøpt det. jeg har heller ikke funnet noen bra oppskrift på det, derfor legger jeg ikke ut noen oppskrift på butterdeig idag, men kansje en annen dag. har du en god oppskrift vil jeg veldig gjerne ha den :)

medium butterdeigbunn med kant fra Romsøes Conditori














her har jeg lagt ut noen gode forslag til hva du kan lage med butterdeig


LAKS OG BROKKOLI MUFFINS

dette er en liten rett som kan være fin og servere vis du skal ha en enkel servering, forrett eller tapas. vis du vil lage dette som en middag er det bare og ha det i en stor paiform istedet for små muffinsformer. du kan gjøre samme metoden til dessert, en da har du selvfølgeli diverse frukt oppi etter ønske. jeg har en teflon muffinsform med plass til 12 muffins, den er genial og bruke og enkel og rengjør.

12 stk
butterdeig
250 gr fersk laks uten skinn og bein
1/2 brokkoli
1/2 paprika
5 egg
litt fløte eller melk
reven ost
salt
pepper

smør formene med litt smør, olje eller formfekk. dekk formene med butterdeig og forstek dem i ca 10 min på 225 grader i nederste rille. skjær laks, brokkoli og paprika i små terninger og fyll i formene til det dekker 3/4 deler av formene. pisk egg sammen med fløte/melk, salt og pepper. ha væsken over formene og strø på litt reven ost. stekes videre i ovnen i ca 20 min til osten er gyllen og fin. serveres med en enkel salat ved sden.


BUTTERDEIGBUNN MED MEXICANSK FYLL

4 pers

1 mellom ferdig stekt butterdeigbunn med kant
400 gram kjøttdeig
tacokrydder
salsa
rødløk i terninger
1 liten boks mais
ca 100 gram reven ost
nacho chips
rømme



her kan du egentli velge litt selv hva du skal ha på. velg det du liker og ha til taco.
stek kjøttdeigen med tacokrydder. ha kjøttdeigen over på butterdeigbunnen og deretter resten av fyllet. topp det med chips og ost. stekes i 15-20 min på rundt 200 grader. ha salat, rømme og guacamole ved siden av og kansje litt meksikansk ris. NAM!



NEKTARINTERTER

denne lille desserten laget jeg en dag jeg hadde noen nektariner liggende som jeg ville bli kvitt. googlet nektariner og fikk opp kun ett par oppskrifter. så her får dere min versjon av den oppskrifte jeg fant på nettet. jeg må jo alltid gjøre oppskriften på min måte ;)

4 terter

4 creme brulee former eller lignende
2 plater butterdeig
4 ss rørte jordbær
2 nektariner
litt melis
5-6 mynteblader
sitron- eller limesaft
4 ss hakkede valnøtter



kjevle ut deigen slik at den dekker alle formene, forstek dem 10 min i ovnen ved 200 grader. mens de er i ovnen skjærer du nektarinene opp i tynne båter/skiver, vend dem i litt melis (alt etter hvor søtt du vil ha det) sammen med litt sitron/limesaft og hakkede mynteblader. når tertene er ferdig forstekte har du 1 ss rørte jordbær i hver form, dekker jordbærene med nektariner og drysser valnøtter over tilslutt. stekes så i 15-20 minutter på 200 grader. skal nyyyyytes med en god is!!

5 kommentarer:

  1. den der tacopaien drømme eg om ennå! *vann i munnen*

    SvarSlett
  2. blei heilt kvessen, nydas, ska prøve det:)

    SvarSlett
  3. d e godt å hørra :D e meiningå d sga je litt vann i monnen på folk ;)

    klem og nattinatt

    SvarSlett
  4. eg kjenne ann såg god ut den der tertå!:P neste gang vil eg og ha!:P

    SvarSlett