Matbloggtoppen

søndag 8. august 2010

Torsdag = kosekveld med Lisbet

jeg har ett søskenbarn som heter Lisbet, som betyr utrolig mye for meg, jeg er så heldig at jeg får være med henne en gang i uken. Vi drog med oss min gode venninne Mirijam, som altså er søsteren til Lisbet. Lisbet fikk velge middag, hun ville ha kylling og ris. veldig enkelt tenkte jeg. så jeg drog fram en oppskrift jeg lenge hadde hatt lyst og prøve. Kylling med kokkos og koriander. det er den beste kyllingen jeg har smakt på lenge!! og alt ble spist opp! jeg har skrevet ned oppskriften min slik vi laget retten. den er egentlig tatt fra en kokebok jeg fant på Ikea, men jeg liker å lage det litt som jeg vil selv.

KYLLING MED KOKKOS OG KORIANDER

til 3 personer trenger du:
3 kyllinglår
salt, pepper
1/2 rødløk
2 fedd hvitløk
1 ts malt koriander (ketumbar)
1/2 boks kokkosmelk
1 stilk sitrongress
1 ss soyasaus
en liten neve fersk koriander
kokt ris til 3 personer

forvarm ovnen til 160 grader. forstek kyllinglårene med salt, pepper, malt koriander og hvitløk. grovhakk løken, sitrongresset og den ferske korianderen. ha dette i en ildfast form med kyllingen og hell over kokkosmelken og soyasaus. ha aluminiumsfolie over formen og stek det i ovnen i ca 45 min. for å få ett sprøtt skinn på kyllingen tar du av folien de siste 10 minuttene. lag saus av sjyen, evt krydre den og lag den tykkere med maizenna. det passer godt med en liten spiseskje med rømme i. serveres med ris og en god salat ved siden av!





håper dette faller i smak for dere som vil prøve denne retten. jeg anbefaler den virkelig! håper dere skriver om hvordan det gikk når du laget den!
er også åpen for forslag til retter eller desserter jeg bør prøve. resten av kvelden gikk i fotbad og litt allsang på grensen. en skikkelig kosekveld. Hva skal vi lage neste torsdag?

XxX Mariann

2 kommentarer:

  1. yummie! Der va den komt ut:D regn me eg ska prøva den ein dag ja ;)

    Å bloggingå fikse du lett, ett par innlegg så e du inni det:)

    SvarSlett
  2. takk honey :D
    e godt inni d nå. har masse å skriva! men kan kje ta allt på ein gang, hehe.

    du må virkeli prøva d. e jo tillåme någe du kan spisa jo ;) hihi

    klemmen

    SvarSlett