Matbloggtoppen

torsdag 7. oktober 2010

Grønnkål



her om dagen var jeg en tur innom hos min kjære mor :) hun eksperimenterer for tiden med det å være vegetarianer/veganer. denne dagen hadde hun dratt med seg en svææær busk av ett grønnkål. det luktet fantastisk å så utrolig flott ut, så jeg ble veldig glad når jeg fikk noen stilker av henne! har aldri brukt grønnkål før så dette ble spennende.

jeg søkte litt på internett etter oppskrifter, men til slutt fant jeg rett og slett ut at jeg ville lage suppe av det. det funker jo på en måte som spinat, og det er jo veldig godt med spinatsuppe!
du finner flere gode oppskrifter på en slags suppe med poteter og pølse. den har jeg lyst og prøve en gang.

du kan bruke den som forrett og middag. den passer veldig fint nå på høsten, og med det flotte været vi har på vestlandet for tiden, brrr...


GRØNNKÅLSUPPE

2 personer

4 stilker grønnkål
smør
3 ss hvetemel
8 dl grønnsakskraft
litt cayennepepper eller chilli
salt og pepper




skyll grønnkålen godt uten å riste vannet av det, og ha det i en gryte. ha på litt smør, cayennepepper/chilli og pepper, så damper du dette i rundt 10 min. pass på at det ikke brenner seg. smelt smør i en ny gryte og rør inn hvetemel, spe med kraft. når kålen har dampet seg ferdig hakker du den godt opp og har den i suppen. smak til med salt og evt andre krydder. det er godt viss du har litt fløte i på slutten.
du kan også lage purè av dette, da kjører du det med stavmikser til suppen er helt glatt. server med ett kokt egg og brød.



Fakta om...



Grønnkål er en veldig spesiell kålsort da den ikke danner ett fast hode som for eksempel hodekål og kinakål. den består av flere stilker og har krusete blader.kan nesten se litt ut som en forvokst kruspersille.
Den er mørkegrønn, sprø og utrolig saftig. den har en sterk og god kålsmak, men viss frosten tar den så vil smaken bli noe mildere og søtere. grønnkålen blir mye brukt som dekorasjon da den holder seg veldig godt og ser veldig innbydende ut over lengre tid.
grønnkål brukes mest i suppe og som stuing. den passer godt som tilbehør og kan godt erstatte andre kålsorter. den kan kokes, smørdampes og stekes.
Grønnkålen er veldig sunn, er kalorifattig og full av A- og C-vitaminer pluss mye kalsium og fosfor. det er den grønnsaken som inneholder mest jern.






4 kommentarer:

  1. d såg ikje så godt ud me den der suppå :P men fy søren d va kjempe godt! anbefales på d sterkeste :D

    SvarSlett
  2. OI!! Jeg har aldri sett en SÅ stort kål før, ikke visste jeg heller at de kunne bli så store. Hehe. Synd jeg ikke liker smaken av kål da, suppen så uannsett god ut :)

    SvarSlett
  3. eg va ikje klar øve d sjøl. blei nesten litt glad i grønnkålen, hehe..

    SvarSlett
  4. HAHA! eg måtte le litt av GIGA kålen:P suppå såg go ut :) kanskje eg må prøve den;)

    SvarSlett