Matbloggtoppen

lørdag 2. oktober 2010

Laksegryte med pasta

denne retten lærte jeg av en lærer jeg hadde da jeg gikk kokkefaget på Rygjabø vgs på Finnøy! jeg eeelsker fisk, men jeg har det egentlig ganske sjeldent. denne gryta er super duper knaske god! alle ingrediensene passer liksom så godt sammen. jeg får vann i munnen av og tenke på den! du kan ha hvilken som helst fisk du vil i gryta, jeg foretrekker laks og lyr, NAM! du kan sikkert ha skalldyr også oppi, men det har jeg faktisk ikke prøvd. nå gir jeg meg selv idèer her, hehe..

viss du er en av dem som ikke liker fisk, så er det håp for deg også. nederst på denne siden finner du en måte og lage denne retten på UTEN fisk :)



LAKSEGRYTE MED PASTA

4 personer

400 gram fisk
5 dl fløte
5 dl fiskekraft
1 løk
3-4 gulrøtter
1/2 squash
1 stk brokkoli
1/2 purreløk
40 gram margarin
40 gram hvetemel
500 gram pastarør



vask og skrell grønnsakene, kutt dem opp i terninger. kutt opp fisken i terninger. sett pastaen til koking, følg anvisningen på pakken. surr løken sammen med smøret i en kasserolle som rommer ca 1,5 liter. ha i melet og rør det inn i smøret, pass på at det ikke svir seg. her er det viktig og ha væsken klar ved siden av gryten. spe med kraft og fløte. la dette så koke i 10-15 min. RØR HELE TIDEN, fløte brenner seg fort! ha i fisken og grønnsakene mot slutten av koketiden. la det koke i 5 ekstra minutter etter du har hatt i grønnsakene og fisken. serveres med pasta og brød.



Vis du er en av dem som ikke liker fisk (!) så har jeg en god nyhet til deg. denne retten er like god med kylling, høne eller kalkun. jeg liker den best med hønsekjøtt. da erstatter du fisken med hønse-, kylling- eller kalkunkjøtt og bruker hønsekraft eller grønnsakskraft istedet! snadder.



7 kommentarer:

  1. tror faktisk du har smakt an ein gang :) lenge siden då altså :P snakke 2002-2003

    SvarSlett
  2. D ska eg prøva å laga i morrå!! Såg snadder ut...

    SvarSlett
  3. Tror nok dette blir middagen her i huset på tirsdag ja :-)

    Ellen :-)

    SvarSlett
  4. takk takk :D

    håpe på litt feedback på koss d jekk å laga d og då:D spennande! lykke t!

    klem

    SvarSlett
  5. Denne så utrolig god ut!:O Må prøves! Har faktisk laksefileter i frysen, men d e sånne ferdig krydra.. Hmm..

    SvarSlett
  6. d funke sikkert fint d og :))

    SvarSlett