Matbloggtoppen

søndag 31. oktober 2010

Baileys ostekake!

JA, du hørte riktig! en kake med baileys i! en fantastisk oppfinnelse. slet litt med ingrediensene siden denne ble produsert og konsumert i Ungarn ;) men den ble vellykka og jeg gleder meg masse til og lage den her hjemme!!

jeg fant oppskriften på nettet. det fins flere, men jeg bruker min egen basisoppskrift og har i liiiitt ekstra Baileys ;)

BAILEYS OSTEKAKE

24 cm springform

1/3 dl kremfløte
1 boks med kremost naturell
100 gram grovhakket mørk sjokolade
4 cl baileys irish cream
1 pakke digestive kjeks
100 gram smør
gelantin






knus kjeksen og ha i smeltet smør. ha bakepapir i bunne til springformen. hell over kjeksmassen og trykk det godt ned i formen. sett det kjølig.
kremosten bør være romtemperert. pisk kremen. rør ut kremosten slik at den blir myk og luftig, tilsett litt krem av gangen. bruk bruksanvisningen på gelantin pakken for og finne ut hvor mye du skal ha oppi.
rør inn nedkjølt gelantin i kremostmassen. tilsett sjokoladen.
ha halvparten av kremostmassen i formen. tilsett baileys i resten av basen og ha det i formen.

pynt med skjokolade på toppen og la det stå kaldt, helst til neste dag om du klarer og holde deg så lenge da :)







2 kommentarer:

  1. Ser veldig god ut denne kaka, har lyst å smaka...nammm

    Heidi

    SvarSlett