Matbloggtoppen

onsdag 24. november 2010

Tomatsuppe

Jeg er veldig glad i tomatsuppe! hjemmelaget vel og merke. Jeg har også en søster som er enda mer glad i tomatsuppe, men hun spiser somregel Toro sin ;)
Så derfor tenkte jeg at jeg skulle slenge ut min oppskrift på tomatsuppe, i håp om at min kjære søster Anette vil ta fatt i og prøve denne selv!
Det tar ikke lengre tid enn Toro sin, og den smaker så aldeles mye bedre.

TOMATSUPPE
ca 1 liter

100 gram bacon i terninger
1/2 løk
4 hakkede skoldede tomater
8 dl kjøttkraft eller grønnsakskraft (evt. bare vann)
chilli
pepper
fløte



svisj bacon og løk sammen i en gryte som rommer minst 1 liter. tilsett hakkede tomater og rør godt. spe med kraft. kryddre etter ønske. chilli kan droppes, men jeg liker at den er litt spicy.  kokes i 5-10 minutter. bruk Maizena til og gjøre den tykkere eller så kan du ha hvetemel i gryta før du har i tomatene. ha i litt fløte mot slutten (kan sløyfes). sil suppen før du serverer. server med brød og hardkokt egg.





Fakta om...



Maizena er maisstivelse i pulverform som er tatt ut av mais. Maisstivelse blir brukt som fortykkningsmiddel i supper, sauser og lignende. Det er en fin erstatter for hvetemel, som er noe mange ikke kan spise pga allergi og intoleranse. Når pulveret blir blandet i væske for så og bli varmet opp mot kokepunktet, vil det skje en reaksjon som gjør at væsken blir tykkere.
 
 
 
 
 
 

7 kommentarer:

  1. utroli godt når du lage sjøl!

    SvarSlett
  2. For mange karbo i denne suppa til at jeg kan spise den nå, den såg så goe ud... nam
    Link

    SvarSlett
  3. Denne skal prøvest, både med og uten chilli :-) Takk takk Mariann ;)

    Klem fra Ellen.

    SvarSlett
  4. Åååå, Ja klart eg ska prøva denne! Tuuusen takk!
    Anette

    SvarSlett
  5. Wooosj! det såg jo veeldig godt og enkelt ut ikkje minst:D tror jammen meg eg og må prøve:O :P hehe <3

    SvarSlett
  6. Link: ja eg va redde for d tante ;) eg må vel kansje se om eg kan laga en middagsrett me minst muli karbo i, just for you <3

    bare hyggeli ellen ;)

    Anette: du må je meg ein tebagemelling då koss d går :))

    Evy: eg må prøva suppå di og, sjøl om den va litt mer avanserte. men an såg knallgoe ud jo!!

    SvarSlett