Matbloggtoppen

tirsdag 23. november 2010

Julebord med de ansatte på MS Håflu


Jeg fikk en kjekk SMS for noen uker siden. to ansatte på MS Håflu hadde meldt avbud, og siden det allerede var bestilt billetter, ble jeg spurt av min gode venn Jens om jeg ville bli med. jeg fikk også ta med en venninne som selvfølgelig ble Evy :)

Jens

Kvelden startet med at Evy og meg skulle kose oss med noen gode Cosmopolitans hjemme hos henne, mens vi stelte oss istand. den smakte ikke så godt som jeg skulle ønske, men den gikk ned.

Dagfinn var så grei og kjørte oss til Stavangeren, hvor vi skulle på revy med Per Inge Torkelsen. og morsomt var det :)
videre gikk vi ned til XO-bar for å ta noen drinker. det er så utrolig koselig der, god lokal musikk og mange kjekke folk. har også smakt maten der ett par ganger, den er virkelig til å anbefale!

Forrettene:

Froskelår

Potet og purreløksuppe med kamskjell

Kylling og foie gras terrine med sherryvinaigrette

Vi hadde bestilt bord på NB Sørensen. på veggen hang det en svær tavle hvor det stod "Dagens 3-retters" på. forrett froskelår, hovedrett kalv med grønnsaker og til dessert eplekake med sorbèt. dette måtte jeg jo bare prøve. har aldri smakt froskelår, så det var egentlig rart at jeg tok det, men det er alltid spennende og prøve noe nytt :)
Pinnekjøttet var fantastisk godt! kålrabistappen var også nyydelig! spareribsene var saftige og gode.
det var kjempe godt alt sammen. vi smakte faktisk på nesten alle sine retter, hehe. froskelårene hadde konsistensen som kyllingkjøtt, smakte sjømat med et hint av kylling. en rar kombinasjon, men det var godt.


Hovedrettene:


Hjorteplomme med viltsaus og poteter

Ribberull med urtestekte amandine poteter og ribbesjy

Sørensens spareribs med friterte båtpoteter & salsa

Pinnekjøtt  med kålrotstappe, potet og pinnefett 

Kalv med stekte grønnsaker og noisette poteter

Desserten var så som så, men det var nokk fordi jeg fikk sorbèt til eplekaken og ikke vanilje is som jeg føler passer bedre. vi fikk også vin til maten :)
Riskremen var tyntflytende og smakte rart. forventet litt bedre til den prisen vertfall...

Dessertene:

Riskrem
Eplekake med sorbèt

Brødpudding med rom- rosin is og pekannøtt 

Evy og jeg snek til oss hver vår kaffe med baileys til dessert ;)


videre gikk vi ut på forskjellige plasser. tok livet med ro på Ovenpaa, danset på Taket, sto utenfor Cardinal og endte opp på nach på Jens sitt hotellrom ved Myhregaarden hotel :) med MacDonalds som nattmat bar turen hjem til meg i taxi. det ble sent, men vi hadde d utrolig gøy!




COSMOPOLITAN
1 drink

5 cl Cointreau
3 cl tranebærjuice
2 cl sitronjuice

shakes med is i en shaker. hell over i ett avkjølt martiniglass :) pynt gjerne med en skive lime
Evy og Jens i godt lag!






2 kommentarer: