Matbloggtoppen

fredag 22. november 2013

Sunn kveldsmat



Når det nermer seg sengetid er man ofte litt småsulten, og man leser jo overalt om hvor lite lurt det er å spise rett før du skal legge deg. Jeg vil gjerne dele med dere hvordan jeg lager favorittsmoothien min. Den er enkel, sunn og er akkurat passe mettende. Det fins jo hundrevis av forskjellige kombinasjoner, og det jeg lager er nok en av de mest tradisjonelle, men her er iallefall oppskriften

SMOOTHIE
1 stort glass

100 gram froste skogsbær
1/2 banan
1 dl vanilje kesam
2 ss linfrø
Vann

Ha alt i en smoothiemaskin og kjør til alt er knust. Vis du vil ha den søtere så kan du tilsette 1 ss honning. Er den for tykk så spe med vann, du kan også bruke juice vis du vil det. Jeg har i linfrø fordi det er mettende og godt for fordøyelsen. Ha alltid frosne bær og banan klar i fryseren så kan du lage smoothie når du vil. Du kan bruke hvilke bær du vil, forskjellig frukt også.




BANAN-IS

Banan kan brukes til så mangt og barn flest elsker jo denne frukten. I kaker og fruktsalater til dessert og som lunsj. Ett lite triks som foreldrene mine lærte seg da meg og mine søsken var små, var å lage banan-is. Hvis vi maste etter noe godt så hadde de banan-is på lur i fryseren. Ikke tenkte vi på at det var sundt, og at det i grunn var langt i fra noe søtt snop som vi egentlig ville ha. Men det man ikke vet, har man ikke vondt av, var det en klok person som sa en gang.
Det eneste du gjør eg å skrelle bananen, dele den i to og sette håndtaket til en teskje inn i bananen. Teskjeen fungerer som håndtak. Du kan selvfølgelig invistere i ispinner, men her får du den enkleste og billigeste måten. Putt banan-isene i en boks eller i pose og sett i fryseren. Det skal ikke mer en 30-60 minutt før den sunne isen er klar. Ikke tilsatt noen ting som helst.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar