Matbloggtoppen

onsdag 27. november 2013

Testi Kebab

Noe av det første vi fikk høre da vi ankom Tyrkia var at vi bare MÅTTE prøve Testi Kebab. Jeg ble med det første veldig skeptisk bare fordi jeg hørte ordet kebab... Det grøsset nesten i meg. Men da vi satt på den lokale puben og jeg spiste mitt harmløse grillspyd av okse, fikk vi øye på noen som hadde bestilt Testi Kebab, og det var en wow-opplevelse. Flere servitører kom med ett stort fat med en leirkrukke på, brukte en hammer til å banke hull i krukken med og ut av den fikk vi kjenne den beste lukten av kjøtt, krydder og saftige grønnsaker. Vi ble selvsagt over middels missunnelig på bordet som fikk spise denne fantastisk luktende retten og bestemte oss der og da for at vi måtte jo prøve det en dag.

utsikten vår på restauranten

Så kom den store dagen, vi hadde snakket om det hele uken, men ikke tatt oss til mot for å prøve det enda. Det var solnedgang, bølgesus og litt høy musikk i restauranten. Vi bestilte testi kebab og ventet i spenning. Tilslutt kom det to servitører med ett fat, en leirkrukke og en hammer. Etter et par misslykkede forsøk på å tenne på det som visst nok skulle brenne på fatet, fikk vi endelig se flammer, han banket rundt krukken med hammeren og vips så kunne han løfte av toppen. En slags gryterett med mørt oksekjøtt blandet med løk, paprika, tomat og masse forskjellige krydderier som ble lagt på hver vår tallerken. Vi fikk ris og salat til. Når tallerken nermet seg tom, kom de og serverte oss en gang til før det ble tomt i krukken. Jeg tenker fortsatt wow når jeg ser tilbake på det.




Etter dette måtte jeg jo selvfølgelig prøve å finne en slags oppskrift, jeg har iallefall sett den for meg i hodet mitt. Kjøpte med meg krydder hjem, så nå blir det spennende og se om jeg får det til. Nå har jeg strengt tatt ikke fått med meg noen leirkrukke da, ikke en liten suvenir krukke engang, men mener jeg har sett at min kjære far har en slags leirgryte stående. Kanskje jeg får låne om jeg spør fint? Så jeg skal vertfall love å prøve å lage noe som er tilnermet lik en testi kebab :) får du nok høre om det her inne en gang, om det ble vellykket eller ikke.


Fakta om...

Nå vet jeg at kebab ikke bare er det der pitabrødet du får i sjappa på hjørnet med kjøttdeig, kinakål og thousand island dressing. Kebab betyr nemlig grillet kjøtt, og det hele begynte med at de tyrkiske krigerene spiddet kjøttstykker på sverdene sine. Det ble oftest brukt lammekjøtt, men nå brukes det mye oksekjøtt. Det var de tyrkiske arbeidsinnvandrerne som bragte kebaben rundt i Europa, og det ser ut som den er kommet for å bli. Testi kebab er en rett fra det sentrale Anatolia og svarte havs regionen i Tyrkia. Den blir servert i en leirkrukke fylt med okse, lam eller kyllingkjøtt med grønnsaker og krydder, så blir toppen blir dekket med brøddeig eller folie for så å bli varmet over åpen ild. Testi betyr krukke.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar