Matbloggtoppen

søndag 24. november 2013

Julestria




Nå begynner den. Julestria. Noen er vel allerede midt oppi den, men føler selv den ikke skal begynne før 1. Desember. Idag har vi tjuvstartet litt, pinnekjøtt 23. November. Hvorfor ikke? Det henger julelys overalt og naboen har hengt opp julestjerna. Så nå gleder vi oss over at det lukter pinnekjøtt i leiligheten. Mens gutta spiller sjakk, går jeg i shuttle trafikk mellom stue og kjøkken for å passe på at gryta alltid har nok vann. Grønnsakene er klar og potetene venter på at jeg skal sette på varmen, og ikke minst kålroten. Noe av det beste med hele julen er kålrabistappe. Her får du oppskriften på min versjon av førjulen vår i Loddefjord

              
   


PINNEKJØTT MED TILBEHØR

400-500 gram pinnekjøtt per person
Bjørkepinner
Kålrabistappe
Poteter
Grønnsaker
Sjy eller saus

Det første du må tenke på når du skal lage pinnekjøtt er å beregne hvor mye du skal ha. Noen sier det holder med 350 gram, men dette kan fort bli for lite. Du må rett og slett se hvor mye kjøtt og fett det er på pinnene og vurdere det deretter. Jeg laget 1,1 kg pinnekjøtt til Jonny, Kasper på 9 år og meg, og dette holdt såvidt. Det neste du må tenke på er at kjøttet skal ligge i vann 24 timer før det skal bli til middag. Dette er for at det ikke skal bli for salt og at kjøttet skal løsne litt fra beinet og ikke være hardt når man spiser det. Du må gjerne skifte vann et par ganger.
Når kjøttet er klar til å "kokes" så har du bjørkepinner i bunn av gryta, legg de lagvis slik at de blir som en rist. Legg kjøttet lagvis på pinnene før du fyller på med vann. Vannet skal såvidt dekke pinnene, kjøttet skal ikke være nedi vannet. Kok opp vannet og la det dampe i 2,5 til 3 timer til kjøttet har løsnet fra beinet. Poteter og grønnsaker koker du når du ser at pinnekjøttet nermer seg ferdig. Jeg liker å ha gulrøtter og rosenkål ved siden av.
En tradisjon i min familie har vært å ha kjøttet over i en langpanne etter koking for så å grille det litt i ovnen før servering. NAM!


                 
                 

KÅLRABISTAPPE

4 porsjoner

1 kg kålrot
1-2 gulrøtter
1 ss smør
1 ss hvetemel
2 dl fløte
Salt
Pepper
Muskat

Skrell kålroten og kutt den i terninger, gjør set samme med gulrøttene. Kok dette til grønnsakene er møre. Ha så smør i en kjele, når dette er smeltet tilsetter du hvetemel, pass på å rør godt. Spe med fløte og smak til med krydder. Dette skal bli en tykk saus. Mos kålroten og gulrøttene og tilsett sausen. Bland dette godt og smak til om det trengs mer krydder.


SAUS

I min verden er det ikke vanlig å ha saus til pinnekjøtt, men jeg elsker saus så det er ingenting i veien for å lage en god brun saus til. Hjemme pleier vi å servere det med sjy fra gryten til pinnekjøttet og smeltet smør utenom til de som vil ha det. Du bestemmer helt selv.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar