Matbloggtoppen

torsdag 15. august 2013

Hva med en meter med pizza?

Mandag er det bazar i nabobyen til Side. Vi gikk ned til hovedveien, stoppet en Dolmus og etter 15 min kjøring ble vi sluppet av midt i sentrum av Manavgat. Dolmus er en slags minibuss som tar deg fra a til b for en billig penge.
De små åpne sidegatene var forvandlet til det som virket som milevis lange telt som var fulle av folk... For det meste tyskere. Og klær. Masse klær. Innimellom var det boder med sko, vesker og parfymer. Vi gikk og vi gikk. Gikk vi i en gate til høyre så kunne vi gå enda lengre, og til venstre enda lengre en langt. Veldig forvirrende igrunn.




Etter mye gåing kom vi inn i ett stort telt hvor det var enda flere folk, men forskjellen var at det var for det meste tyrkere. Her bugnet det i grønnsaker. Eldre damer satt på tepper og solgte det som virket som grønnsaker og frukt som var dyrket hjemme. Det går ikke an å beskrive den fantastiske lukten som møtte oss og all verdens farger. Jeg angrer virkelig på at vi ikke kjøpte noe, for jeg vil tro det smaker litt anderledes en den smakløse appelsinen du får på rema.

Nå var det etterhvert tid for å finne seg en plass å spise. Vi fant en rolig restaurant rett utenfor bazaren. Vi ble anbefalt tyrkisk pizza, og sa ja til dette litt under tvil. Vi forstod ikke helt hvorfor kelneren mumlet om at det ikke var plass på bordet, han flyttet på ting og satte en ekstra boks med servietter til oss på andre siden av bordet. Vi kunne ikke annet enn å se på hverandre å smile.
Vi fikk Meze før maten. En slags forret som mangen plasser blir servert gratis, slik var det her. En enkel salat servert med tzatziki og salsa.


Så kom pizzaen! Å hjelpemeg sier jeg bare. Den ble servert på et langt smalt fat lagd av tre. Pizzaen var minst en meter lang og delt opp i 6 stykker hver. Tynn sprø bunn med olivenolje, tomater, kjøtt og løk toppet med ost som var stekt i steinovn. Den smakte aldeles nydelig, bare synd jeg ikke klarte å spise opp meteren min ;)

Nå når jeg tenker over det så kan jeg jo aldri i verden få til å lage noe som dette her, jeg som elsker å prøve nye ting for så å rekonstruere retten hjemme på mitt eget kjøkken. Så med den der tyrkiske pizzaen vant de over meg. For denne gang da..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar