Matbloggtoppen

søndag 11. august 2013

Sukkerbrød

Da er det den tiden på året igjen med barnebursdag. Dette er min andre gang jeg får være med å feire bonusbarnet mitt som jeg er blitt så veldig glad i. Nå blir han hele 9 år, og som vanlig ønsker han seg marsipankake. Tror ikke jeg tar for hardt i når jeg sier det er favorittkaken hans.

Sukkerbrødet kan fryses, og den kan lages dagen før om den blir oppbevart i plastikk over natten. Som vanlig må jeg sende sms til min far for å få oppskriften til sukkerbrødet han pleier å lage, som blir perfekt hver eneste gang. Jeg skriver den ned hver gang også, men hvor er lappen blitt av da?

Det er meg en glede og dele min kjære farmors oppskrift til dere. Hun laget alltid mye god mat, og heldige meg som har en far som gjør akkurat det samme og som har lært videre til meg.

Her er oppskriften:


FARMORS SUKKERBRØD

5 egg
150 gram sukker
150 gram hvetemel
1 ts bakepulver
2 ss kaldt vann

Du kan velge om du vil bruke 22 eller 24 cm kakeform. Jeg pleier å bruke 22, for jeg liker at kaken blir høy.
Pisk eggedosis av egg og sukker. Den skal bli så hvit som mulig, jo lengre maskinen pisker, jo bedre blir det. Sikt i hvetemel og bakepulver før du skjærer det inn i røren med en slikkepott. Pass på å ikke bruke for harde bevegelser, da slår du luften utav kaken. Når alt melet er blandet inn tilsetter du 2 ss kaldt vann og rører forsiktig inn. Jeg tar bakepapir i bunn av formen og sprayer den med formfett. Noen foretrekker å bruke smør. Kaken stekes på 160 grader i ca 45 min, avhengig av ovnen du bruker. Følg med kaken under steking, men for all del ikke åpne døren før den er ferdig, da synker kaken med en gang.

                               





KAKEFYLL

Jeg liker å variere hva jeg har i kaken, her kommer noen forslag til kombinasjoner.
Når sukkerbrødet er nedkjølt deler jeg det i tre deler og dynker dem med litt juice, melk eller saft. Jeg bruker pisket krem i, og i mangen tilfeller vaniljekrem også. Til kaken bruker jeg 7,5 dl fløte, da har jo somregel litt til overs. 

                    
  

-Jordbærgelé og vaniljekrem
Du trenger 1 pakke jordbærgelé, 1 pakke ferske eller frosne jordbær og vaniljekrem til kake. Jeg pleier å kjøpe pose av dette, rett og slett fordi jeg syns den er kjempe god. Lag gelé som på pakken, men halver vannmengden. Ha i jordbær når geléen er ferdig, så setter du den på kjøl til den er halvveis stivnet. Smør vaniljekrem på den første bunnen, så har du jordbær geléen oppå kremen, legger på en ny bunn som du smører med vanlig pisket krem. Legg så den siste bunnen på og smør med pisket krem, smør rundt kantene slik at det ikke er noen hull. Nå kan du enten pynte den til en bløtkake eller legge ett lokk av marsipan over :)

-Syltetøy
Dette er veldig safe å ha inni bløtkaker og marsipankaker. Fyll kaken med favorittsyltetøyet ditt, vaniljekrem og krem. Nam!

-Ferske bær og frukt
Du kan putte i alt fra blåbær og bringebær til bananer og kiwi. Velg selv.

-Banan og skjokolade
Dette er utrolig godt å ha i kaken!! Fyll begge lag med skivet banan, reven skjokolade og krem

-Hermetisk frukt
Fersken, pærer elle hva med å prøve cocktailblanding i kaken sammen med krem. Det var iallefall en slager når jeg vokste opp

-Sitronkrem
Bland kremfløte og vaniljekremen, så tilsetter du sitron skall og saft fra en sitron. Da får du en frisk og god kake.

                       


Her var det litt å velge i :) ønsker deg lykke til med kakebakingen!
Så må jeg jo si gratulerer så mye med dagen til han lille som blir 9 år, som igrunnen ikke er så liten lengre ;)





             

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar