Matbloggtoppen

tirsdag 13. august 2013

Nydelige Side i Tyrkia


Jeg har da offisielt fått meg nye matretter som jeg kan skrive på listen min over mine absolutte favoritter. I sommer var jeg og min samboer på ferie en uke i Side og fikk en helt ny gastronomisk opplevelse. Har igrunn alltid vært skeptisk til Tyrkisk, og det er vel det merkelige forholdet vi nordmenn har til kebab som er grunnen til det. Jeg ble nesten litt sjokkert da jeg fant ut at Sandnes Kebab var langt i fra det samme som kebab i Tyrkia.
Vi reiste med åpent sinn når det gjaldt maten og trosset alle advarsler om at vi burde passe oss for ditt og datt når det gjaldt maten vi spiste. Vi passet på å ha god håndhygiene og var obs på hvor vi spiste, men jammen skulle jeg spise akkurat det jeg ville ha uten å tenke på om det var noe skummelt med grønnsakene jeg fikk servert, det var iallefall sikkert.
Angrer ikke ett sekund. Vi fikk servert så mye godt. Vi var bare skuffet en gang, og det var da vi fikk servert en simpel English breakfast ved hotellet. Ble ikke dårlige, men syns vi fikk lite for pengene. Det var heldigvis første dagen i Side, så vi fant fort ut at vi kunne få dobbelt så mye og bedre mat for halvparten av prisen hos den lokale bakeren rundt hjørnet.

Doruk Pastanesi, kjent i Side og Manavgat for sine flotte kaker og andre bakverk. Lokale og faste kunder var innom titt og ofte for å ta med seg ett brød, en kake eller bare ville nyte en kopp tyrkisk te med en venn. Vi var der hver morgen den uken vi var i Side, og endte opp med samme kelneren hver gang. Hyggelige var de jo alle mann og hilste alltid på om vi gikk forbi.




De hadde meny på tyrkisk og engelsk, serverte alt fra frokost til lunsj og middag. Vi prøvde bare frokost der, men våre naboer på hotellet hadde endt opp med å spise middag der flere ganger etter vi anbefalte plassen.
Første dagen valgte jeg omelett, den dekket hele tallerken, var fyllt med skinke, salami og sopp, ved siden av lå det knallrøde ferske cherrytomater og skiver av agurk. Og med ett glass ferskpresset appelsinjuice ved siden av, var dette blitt den perfekte starten på dagen.
Flere retter vi hadde var blandt annet vanlig toast som ble servert med nydelige båtpoteter som var litt søte i smaken, jeg prøvde også club sandwichen deres med god hjemmelaget dressing til.
Siste dagen vi spiste der måtte vi bare prøve oss på en tyrkisk te. Var igrunnen ikke så gira på å drikke varm te da det allerede var 32 grader kl 10 om morgenen, men nå måtte vi prøve. ALLE andre drakk det jo, og ifølge en av de lokale så gjorde teen at vi svettet mindre. Teen var god den, smakte vanlig earl grey, hehe, men da hadde vi vertfall prøvd. Men om vi svettet mindre er jeg nå veldig i i tvil om. Det føltes vertfall ikke sånn når vi satt på bussen på vei til flyplassen :)


TO BE CONTINUED...


bilde sammen med kelneren vår :)


Fakta om...

Tyrkisk te inneholder lite koffein og de tyrkiske gårdene gror frem teen uten å bruke sprøytemiddler. Av denne enkle grunn mener tyrkerene deres te er mer naturlig og sunn. Den blir produsert i den nordøstlige delen av Tyrkia og er den femte største produsenten av te i verden.
Det er flere helsegevinster ved å drikke Tyrkisk te. Den inneholder vitamin C og E som er bra for immunsystemet. Det sies også at den reduserer kolesterolet, du får lavere blodtrykk, det renser leveren og stabiliserer nyrene.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar