Matbloggtoppen

mandag 17. oktober 2011

Hjortegryte


Da var det høst igjen gitt og da begynner jaktsesongen!
Jeg var så heldig å få tilbud om hjortekjøtt her om dagen, kan jo ikke si nei til det. Har aldri tilberedt hjort før så dette var spennende. Jeg leser mye aviser på jobb, mye! derfor er det ganske naturlig at jeg plukker opp de oppskriftene jeg finner der. VG er faktisk veldig flinke der, Dagbladet sin mat er jeg litt mindre begeistret for. Denne oppskriften her fant jeg faktisk i Rogalands Avis. Veldig imponerende og noe av det beste jeg har smakt! Det tar lang tid å lage, men er absolutt verdt det og er heller ikke noe stress.


Før du begynner så synes jeg det er viktig med god kraft. Det er spesielt viktig for å få best mulig smak på sausen. Av en eller annen grunn virker det som om folk synes det er stress å lage kraft, men egentlig er det ganske så enkelt! Du kan lage mye av gangen, for så å fryse det. Mengden kommer an på hvor mye vann du bruker og hvor mange ingredienser du bruker. Jo mindre vann desto mer smak :) Så for all del ikke kast fett, innmat, bein og andre rester fra kjøttet du skal servere, det lager en utrolig god kraft!
Her får du oppskriften på kraften jeg lagde til hjortegryten, da tok jeg bare det jeg hadde siden det ble litt på sparket. Under får du basisoppskriften min.


KJØTTKRAFT

rester av kjøtt (bein, innmat, fett, avskjær)
1 rødløk
1 ss hel pepper
3 laubærblad
1 ss enebær
2 ss margarin
1,5 liter vann

Stek kjøttet i margarin. Del løken i 4 deler. Ha resten i gryta og la det koke i 30 min. Sil kraften, så er den klar til bruk i sauser, supper osv

Jeg har også en basis oppskrift jeg pleier å bruke når jeg lager kraft,den får du her:


KJØTTKRAFT

rester av kjøtt (bein, innmat,fett, avskjær)
1 løk (kepaløk)
2 gulrøtter
ca 150 gram sellerirot eller persillerot
1 liten purreløk
1 ss hel pepper
3 laubærblad


Stek kjøttet i margarin. Del grønnsakene i store biter. Ha alt i gryta og la det koke i 1-2 timer. Sil kraften, frys den eller bruk den i sauser, supper osv.






HJORTEGRYTE
4-6 personer

1 kg hjortekjøtt
50 gram smør
2 stk rødløk
1,5 liter vann/kraft
5 dl hvitvin
5 dl fløte
2 ss eddik
1 stk eple
ca 150 gram persillerot eller sellerirot
4 stk gulrøtter
100 gram brekkbønner
100 gram kantareller eller en annen sopp
100 gram rørte tyttebær

Jeg er så heldig at jeg har en mormor som lager hjemmelaga syltetøy!

Del hjortekjøttet opp i store biter på ca 3-4 cm. Stek kjøttet i smør sammen med den ene løken, du velger selv om du vil ha løken finhakket eller i store gode biter. Så heller du på vann og vin slik at det dekker kjøttet. Kok opp. Bruk en skje til å fjerne skum som kommer opp til overflaten. La dette koke på svak varme i 1 time. Imens dette koker kan du skrelle og kutte opp resten av grønnsakene i terninger. Brekkbønnene og soppen kan være slik den er. Etter det er kokt en time har du oppi grønnsakene og lar det koke 15 min til. Når kjøttet begynner å bli mørt tilsetter du fløten før du lar det koke ferdig i ca 15 min til. Smak sausen til med eddik, salt og pepper. Er sausen tynn kan du tilsette maisenna. Serveres med smørstekte brekkbønner og sopp sammen med rørte tyttebær og hjemmelaget potetstappe!

Håper det smaker! Det gjorde det vertfall hos meg ;)










1 kommentar:

  1. Noe av det beste jeg har smakt <3 hilsen Lilleba <3

    SvarSlett