Matbloggtoppen

fredag 11. februar 2011

Jul i heimen

da var julen over for denne gang og året 2011 er godt igang.
som alltid feirer jeg jul hos min kjære mormor. vi pleier å bli en god gjeng fra familien. som alltid er det pinnekjøtt som blir servert, med det meste av tilbehør du kan tenke deg. til dessert er det riskrem med rød saus og mandel, hvem blir den heldige i år? ;)

mormor sitt pene juletre :)

min mor har prøvd seg på vegetarmat en stund nå, og siden hun skulle feire jul sammen med oss i år bestemte jeg meg for å prøve meg på litt jule-vegetar mat :) fant en spennende oppskrift på nøttestek som passet fint sammen med det tilbehøret vi skulle ha til pinnekjøttet.


NØTTESTEK

200 gram nøtter (jeg brukte hasselnøtter, men du kan ha i forskjellige)
100 gram brødsmuler
1 løk, hakket
2 hvitløksfedd, hakket
1 squash i små terninger
1 eple i små terninger
1 ss olje
2 ss soyamel (kan også bruke hvetemel)
1 ts krydderblandig (julekrydder for anledningen)
1 ts grønnsaksbuljong
1 1/2 dl kokende vann
butterdeig
salt og pepper


surr løk og hvitløk i oljen til de blir myke. hell blandngen over i en bolle og tilsett resten av ingrediensene. smør en brødform og hell i blandingen. du kan også ha butterdeig i formen. da anbefaler jeg deg og kjøpe den de selger i frysedisken. den er bare til å tine og kjevles ut. dekk formen med aluminiumsfolie og stek på 180 grader i en time. du kan bytte ut squash og eple med andre grønnsaker. disse to passer godt siden det er til en julemiddag



KÅLRABISTAPPE

1 stk kålrabi
2 stk gulrøtter
2 ss hvetemel
2 ss smør
4 dl helmelk eller fløte
salt og pepper

del kålrabien i to, for så å skjære den i skiver. da er det lett og skrelle den. kutt den opp i terninger ca 1*1 cm. skrell gulrøttene og kutt dem også i terninger ca 1*1 cm. kok grønnsakene møre.
smelt smør i en gryte og ha i hvetemel. spe med melk/fløte til det blir en tjukk saus. denne blir kallt en bechamel saus. mos grønnsakene og ha i saus. det er ikke sikkert det er nødvendig og bruke all sausen, det ser du :)
smak til med salt og pepper til slutt!


nøttestek med kålrabistappe, rosenkål, rødbeter og poteter


pinnekjøtt med kålrabistappe, rosenkål, rødbeter og poteter

etter all denne gode maten var det tid for dessert :) mormor pleier og gjøre det enkelt med og kjøpe ferdig riskrem. den funker egentli kjempe greit, men jeg liker det jo aller best hjemmelaget. så jeg slo til med å lage hjemmelaget riskrem. dette er kansje en jukseversjon, men jeg synes det er veldig greit å bruke ferdig risengrynsgrøt istedet for å stå og røre i gryten hele dagen. vi har jo så mye annet å gjøre :)


RISKREM

1 liter ferdig risengrynsgrøt
5 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker
2 ss sukker


grøten SKAL være kald når du lager riskrem ;)
pisk fløten stiv sammen med vaniljesukker og sukker. smak til med det søte for alle har forskjellig smak på hvor søtt det skal være. bland kremen i grøten å vips så har du riskrem til dessert :)
serveres med rød saus. de du får kjøpt i butikken er vel så gode som hjemmelagede.


og den heldige vinneren av mandelen i grøten ble:

onkel Geir :)



Fakta om...

Vegetarianisme er hovedsakelig et kosthold uten produkter som eg laget av dyr. felles for alle vegetarianere er at en ikke spiser kjøtt, fisk eller fugl.
bakgrunnen for å være vegetarianer varierer fra person til person, men kan for eksempel være på grunnlag av moral, religion, kultur, etikk, samfunn, miljø, økonomi, politikk, smak eller helse.

Veganisme er en undergruppe av vegetarianisme. følger man et vegansk kosthold spiser man ikke kjøtt, egg, meieriprodukter, honning eller andre matvarer av animalsk opprinnelse. veganere unngår også å benytte dyreprodukter som lær, pels, ull, silke så langt det er praktisk mulig.

personlig må jeg si at jeg ærlig talt ikke hadde klart meg uten biffen min ;) men jeg forstår hvorfor folk velger å bli vegetarianere/veganere. jeg kunne aldri ha klart det.



2 kommentarer:

  1. Det var så flott at du hadde lyst å lage vegetar mat til meg på selveste julaften Mariann...det var en herlig julegave som eg satte veldig stor pris på...tusen takk :)
    Nøttesteken smakte utrulig godt :)
    Heidi

    SvarSlett
  2. d va kjempe godt. allti kjekt å prøva någe nytt ;)

    SvarSlett