Matbloggtoppen

fredag 24. desember 2010

Pepperkakebaking!

Da var det blitt desember! jeg har altså vært så opptatt med helt andre ting den siste mnd at jeg har ikke prioritert noe blogging! men nå skal jeg få ordnet noen innlegg som jeg kan publisere i romjula vertfall :)

Jeg gjorde det så enkelt at jeg kjøpte pepperkakedeig i bakeriet jeg jobber i. gadd rett og slett ikke å lage deigen selv. jeg tok deigen med til mitt kjære søskenbarn, hun satte veldig stor pris på at jeg ville bake kaker med henne!

her kommer det bilder fra pepperkakebakedagen vår :) med en god oppskrift på slutten!



Lisbet i full gang
 


Mirijam kommer hjem etter 3 mnd i Ungarn

resultatet :)

Lisbet og meg :)



denne oppskriften fant jeg i en av Tine meierier sine hefter en gang. de ble veldig vellykket og anbefaler denne oppskriften.

PEPPERKAKER

150 gram ekte meierismør
1 dl sirup
2 dl sukker
1 dl kremfløte
1/2 ts malt nellik
1/2 ts malt ingefær
1/2 ts malt pepper
2 ts kanel
1 ts bakepulver
450 gram hvetemel



Bland smør, sirup og sukker i en gryte. Varm det opp til sukkeret er helt smeltet. avkjøl blandingen.
Rør inn fløten. bland de tørre ingrediensene og sikt dem inn i røren. det er ikke sikkert du trenger alt melet, det kan også være du trenger mer.  Rør alt sammen til en jevn deig. deigen skal helst stå til neste dag før du bruker den.
kjevle ut til ca 3 mm tykkelse. trykk ut med pepperkakeformer. stekes på 175 grader midt i ovnen i ca 10 min. følg med på at de ikke blir svidd. avkjøl dem på rist. vis du vil kan du også pynte dem :) da blander du eggehvite i melis, røren skal være ganske tykk.


GOD JUL ALLE SAMMEN :)





2 kommentarer: